Heb je een storing op het roetfilter? De kans is dan groot dat het roetfilter verstopt zit. Gelukkig zijn er meerdere methodes om dit te verhelpen. Een veel gebruikte methode is het roetfilter verwijderen. Hierbij verwijderen we fysiek het filter en schakelen we het roetfilter in de software uit. Meestal is dit de voordeligste oplossing. Goedkoper dan het vervangen of het reinigen van het roetfilter.

Meer informatie

Roetfilter verstopt?

Heeft jouw auto een storing en wil je een offerte voor het verwijderen van het roetfilter? Vul jouw kenteken en gegevens in en ontvang snel onze offerte. Liever telefonisch contact? Bel ons op 074 – 700 21 39

Offerte aanvragen
Roetfilter door chiptuningstore.nl

Een roetfilter; Hoe functioneert het

Een roetfilter, ook wel DPF (Diesel Partikel Filter) genoemd zit in het uitlaattraject van de motor. De functie van het filter is het reduceren van de uitstoot van roetdeeltjes en fijnstof. Daarnaast heeft een roetfilter de functie om de uitstoot van NOx te beperken. Het filter wordt hoofdzakelijk gemonteerd op dieselauto’s en vrachtwagens. De reden hiervoor is dat een dieselmotor meer uitstoot heeft dan een benzinemotor.

Een roetfilter is een onderhoudsdeel van de auto en is dus aan slijtage onderhevig. Het dichtslibben of verstopt raken van deze DPF is daarom normaal en komt bij alle merken auto’s, bedrijfsbussen en vrachtwagens voor. Het verstopt raken van het roetfilter kan vele oorzaken hebben. Met name het onderhoud, rijgedrag en de kilometerstand zijn van invloed op de staat van het roetfilter.

Een roetfilter bestaat uit een honingraatstructuur met verschillende kanalen. Door de diversiteit van de kanalen worden zowel grote als kleine roetdeeltjes verwijderd. Een roetfilter wordt gemaakt van hoogwaardige keramische materialen waardoor het zeer kostbaar is. Indien er een storing ontstaat wordt het roetfilter normaliter vervangen door de garage. Dit is meestal erg duur. Het verwijderen of reinigen van het roetfilter is daarom een voordeligere oplossing.

Roetfilter zit verstopt. Waardoor komt dat?

Een roetfilter is een zelfreinigend onderdeel van de auto. Het filter beschikt over 2 sensoren die gemonteerd zijn aan de in- en uitlaatkant. Door het drukverschil te meten tussen de 2 kanten kan de staat van het filter worden beoordeeld. Wanneer een filter verstopt raakt ontstaat er een drukverschil tussen beide kanten. Vervolgens wordt vanzelf het schoonmaakproces gestart. Dit zogenoemde regeneratieproces zorgt ervoor dat een roetfilter wordt gereinigd. Dit zal uitsluitend gebeuren wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is.

Bij het regenereren wordt er brandstof in het roetfilter gespoten. Hierdoor brandt het filter schoon en worden de fijnstofdeeltjes verbrand. Veelal worden dieselauto’s alleen voor woon- werkverkeer gebruikt. Hierdoor komt de motor normaliter niet op bedrijfstemperatuur en kan het regeneratieproces dus niet worden opgestart. Doordat het filter niet vaak genoeg schoongebrand kan worden, loopt het filter vol. Dit is een veel voorkomende oorzaak van een roetfilterstoring.

De kilometerstand is tevens van belang voor de algehele staat van het filter. Dit geldt ook voor het rijgedrag.
Een auto die altijd op bedrijfstemperatuur rijdt heeft voldoende tijd om de regeneratie te doorlopen en af te ronden. Daarnaast hebben auto’s die veel snelwegkilometers hebben gereden minder last van een verstopt roetfilter.
Een warme motor stoot immers minder uit dan een koude motor.

Chiptuningstore.nl vervuild roetfilter

Dit roetfilter is volledig dichtgeslibd. Hierdoor verliest het de werking. Het rijden met een verstopt roetfilter is schadelijk voor de motor.

Uitlaat bij chiptuningstore.nl autosoftware borne

Roetfilter verwijderen. Hoe gaat dat in z’n werk?

Chiptuningstore heeft voor alle merken auto’s en bedrijfsauto’s software waarmee we het roetfilter/DPF kunnen uitschakelen. Naast de aanpassing in de software moet het roetfilter fysiek worden verwijderd. Hierbij halen we uitsluitend de inhoud eruit en laten we de originele behuizing zitten. Het is belangrijk dat beide werkzaamheden (fysiek én softwarematig) worden uitgevoerd!

De voordelen van het roetfilter verwijderen of uitschakelen

  • Geen stortingen omtrent de DPF
  • Geen regeneratie
  • Geen stijgend oliepeil door regeneratie
  • Minder slijtage van vitale delen van de motor, zoals de turbo
  • Lager brandstofverbruik door het uitschakelen van het regeneratieproces
Heb je een roetfilterstoring en wil je die laten verhelpen?

Rijd niet te lang door en voorkom motorschade door een verstopt roetfilter. Neem contact op met één van onze specialisten en maak een afspraak. Roetfilter diagnose is bij ons kosteloos en je kunt direct terecht.

Direct contact

100%

Gratis en vrijblijvend.
Je zit nergens aan vast

15 jaar ervaring

in softwaremodificaties en diagnose
en dat merk je!

99%

van onze klanten beveelt ons aan!
Bekijk de klantervaringen