Heb je een storing of het gevoel van een verminderd motorvermogen?
Een storing in de EGR klep komt erg vaak voor. Het reinigen van deze klep is helaas meestal een tijdelijke oplossing. En het vervangen is een zeer kostbare optie. Chiptuningstore heeft een betere oplossing!
Lees hier meer over het verwijderen of uitschakelen van de EGR klep.

Meer informatie

Vragen? stuur ons een bericht.

Wil je meer informatie over het uitschakelen of verwijderen van een EGR klep? Vul het formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met op met jou.





    EGR-klep auto verwijderen door chiptuningstore.nl

    Een vervuilde EGR klep zorgt voor verminderd motorvermogen en storingen.

    EGR klep verwijderen. Waarvoor dient die klep?

    Een EGR klep, afkorting van Exhaust Gas Recirculation, is een onderdeel dat zich in het in- en uitlaattraject van de motor bevindt. Door uitlaatgassen het inlaattraject in te leiden wordt er bewust een onvolledige verbranding veroorzaakt. Deze verminderde verbranding zorgt namelijk voor een lagere stikstof/NOx uitstoot. Een EGR klep wordt dus gemonteerd om aan de wettelijke Europese eisen te voldoen. Dit in het kader van de Euro 5 en Euro 6 normen.

    EGR kleppen bevinden zich zowel op diesel- als op benzinemotoren. In de praktijk blijkt dat dieselmotoren meer last hebben van een vervuilde of defecte EGR klep. Dit komt doordat een dieselmotor meer roet en vuil uitstoot waardoor de klep eerder verstopt of vervuild raakt.

    Werking van de EGR klep

    Uitlaatgassen die ontstaan bij de verbranding worden via een leiding naar het inlaatspruitstuk geleid. Doordat de EGR klep is voorzien van een koeler worden de gassen extra gekoeld aangeleverd aan de inlaat. In combinatie met de gekoelde “verse” lucht die van de intercooler komt zorgt dit voor een lagere luchtinlaat. De computer regelt de hoeveelheid uitlaatgassen die in de inlaat terecht komen. Afhankelijk van de temperatuur en last van de motor wordt de klep geopend of gesloten. Hierbij zal de klep bij een stationair toerental en bij vollast gesloten zijn.

    Een EGR systeem voor een dieselmotor kan op 2 verschillende manier worden toegepast.
    Deze zogenoemde hoge en lage druk systemen hebben dezelfde uitwerking. Namelijk het verlagen van de NOx. Bij een hoge druk systeem worden de uitlaatgassen echter voor de turbo weggehaald. Hierdoor heeft de turbo minder druk en moeten de uitlaatgassen door een grotere koeler. Nog een nadeel is dat er meer uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk terechtkomen. Hierdoor is er een grotere kans op vervuiling.

    Het lage druk systeem heeft als voordeel dat alle vervuilde uitlaatgassen eerst het roetfilter passeren, voordat ze het inlaattraject ingaan. Hierdoor raakt een inlaat minder vervuild en is de uitstoot schoner. Deze techniek is een stuk kostbaarder en wordt daarom veelal bij premium automerken als Mercedes Benz gebruikt.

    EGR-klep auto uitleg werking chiptuningstore.nl

    De werking van een EGR klep in een motor. Uitlaatgassen gaan het inlaattraject in.

    Aanpassen software auto door chiptuningstore.nl

    De ECU software kan worden aangepast waardoor de EGR klep niet langer een signaal ontvangt. 

    De EGR uitschakelen of afdoppen. Hoe werkt het?

    Heb je een storing van de EGR klep? Dan zijn er 4 opties om dit op te lossen.

    1. Schoonmaken van de vervuilde klep
    2. Vervangen van de klep
    3. Afdoppen van de defecte klep
    4. Uitschakelen van de EGR klep


    Bij ons kun je terecht voor alle 4 bovengenoemde oplossingen!
    Meestal is het schoonmaken alleen niet voldoende voor een goede en storingsvrije werking. Een zeer arbeidsintensieve en kostbare oplossing is het vervangen. Helaas is dit geen garantie voor een goede werking van de klep. Wanneer bijvoorbeeld het roetfilter vol zit komt er veel roet door de EGR klep. Dit zal op de lange termijn wederom een storing veroorzaken. Daarnaast hebben diverse fabrikanten een terugroepactie gehad voor het updaten van de motorsoftware. De update heeft betrekking op de uitstoot van de auto. Door meer uitlaatgassen het inlaattraject in te laten stromen (om aan de normen te voldoen) wordt de EGR koeler extra belast. Hierdoor kan deze doorbranden en dus een veel kortere levensduur hebben. 


    Het afdoppen is uitsluitend mogelijk bij oudere types auto’s. Hierbij komen er geen uitlaatgassen meer het inlaattraject in. Wanneer dit wordt toegepast is de kans helaas groot dat er alsnog een storing optreedt. Dit betekent dat het uitschakelen of verwijderen van de EGR klep via de software normaliter de beste en meest goedkope oplossing is. Hierbij wordt de werking van de klep uitgeschakeld en wordt de storing weggeschreven.

    Voorkomende foutmeldingen zijn:

    • P0402 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)doorvoer te groot
    • P0401 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)doorvoer te klein
    • P0486 Positiesensor Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, storing in circuit
    • P0487 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) regeling gaskleppositie, storing in circuit
    • P0488 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) regeling gaskleppositie, onwaarschijnlijk signaal
    • P0489 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) signaal te zwak
    • P049A Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, doorstroming
    • P049B Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, onvoldoende doorstroming
    • P049C Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, overmatige doorstroming
    • P049D Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, inleergrens overschreden
    • P049E Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) B, inleergrens overschreden
    • P213A EGR ‘B’ circuit open of fout in circuit
    • P213B EGR ‘B’ onaannemelijk signaal
    • P213C EGR ‘B’ Signaal te zwak
    • P213D EGR ‘B’ Signaal te sterk
    • P2141 EGR gaspedaal-controle circuit ‘A” signaal te zwak
    • P2142 EGR gaspedaal-controle circuit ‘A” signaal te sterk
    • P2143 EGR klep-controle onderbreking
    • P2144 EGR klep-controle kortsluiting naar massa
    • P2145 EGR klep-controle kortsluiting naar voeding

    Heb je problemen met de EGR klep en wil je vrijblijvend advies?
    Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel ons op telefoonnummer 074 – 700 21 39

    Direct Contact

    100%

    Gratis en vrijblijvend.
    Je zit nergens aan vast

    15 jaar ervaring

    in softwaremodificaties en diagnose
    en dat merk je!

    99%

    van onze klanten beveelt ons aan!
    Bekijk de klantervaringen