Heeft u een storing op het roetfilter? De kans is dan groot dat uw roetfilter verstopt zit. Gelukkig zijn er meerdere methodes om dit te verhelpen. Een veel gebruikte methode is het roetfilter verwijderen. Hierbij verwijderen we fysiek het filter en schakelen we het roetfilter in de software uit. Meestal is dit een voordeligere oplossing dan het vervangen of het reinigen van het roetfilter. 

Meer informatie

Roetfilter verstopt?

Heeft uw auto een storing en wilt u een offerte voor het verwijderen van het roetfilter? Vul uw kenteken en gegevens in en ontvang een offerte. Liever telefonisch contact? Bel ons op 074 – 700 21 39



    Een roetfilter; Hoe functioneert het

    Een roetfilter ook wel DPF (Diesel Partikel Filter) genoemd zit in het uitlaattraject van de motor. De functie van deze filter is het reduceren van de uitstoot van roetdeeltjes en fijnstof. Daarnaast heeft een roetfilter de functie om de uitstoot van NOx te beperken. Het filter wordt hoofdzakelijk gemonteerd op dieselauto’s en vrachtwagens. De reden hiervoor is dat een dieselmotor meer uitstoot heeft dan een benzinemotor.

    Een roetfilter is een onderhoudsdeel van de auto en is dus slijtage onderhevig. Het dichtslibben of verstopt raken van deze DPF is daarom normaal en komt bij alle merken auto’s, bedrijfsbussen en vrachtwagens voor. Het resultaat van een verstopt roetfilter kan vele oorzaken hebben. Met name het onderhoud, rijgedrag en de kilometerstand zijn van invloed op de staat van het roetfilter.

    Een roetfilter bestaat uit een honingraatstructuur met verschillende kanalen. Door de diversiteit van de kanalen worden zowel grote als kleine roetdeeltjes verwijderd. Een filter wordt gemaakt van hoogwaardige ceramische materialen waardoor deze zeer kostbaar is. Indien er een storing ontstaat worden deze roetfilters normaliter vervangen door de garage. Dit is meestal een hoge kostenpost. Het verwijderen of reinigen van het roetfilter is daarom een voordeligere oplossing.

    Een verstopt roetfilter. Waardoor komt dat?

    Een roetfilter is een zelfreinigend onderdeel van de auto. Deze filter beschikt over 2 sensoren welke gemonteerd zijn aan de in- en uitlaatkant. Door het drukverschil te meten tussen de 2 kanten kan de staat van het filter worden beoordeeld. Wanneer een filter verstopt raakt ontstaat er een drukverschil tussen beide kanten. Vervolgens wordt het schoonmaakproces gestart. Dit zogenoemde regeneratieproces zorgt ervoor dat een roetfilter wordt gereinigd. Dit zal uitsluitend gebeuren wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is.

    Bij het regenereren wordt er brandstof in het roetfilter gespoten. Hierdoor brandt het filter schoon en worden de fijnstofdeeltjes verbrand. Veelal worden dieselauto’s alleen voor woon- werkverkeer gebruikt. Hierdoor komt de motor niet op bedrijfstemperatuur en kan het regeneratie proces niet worden gestart. Doordat het filter niet kan worden schoon gebrand loopt een filter vol. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van een roetfilter storing.

    De kilometerstand is tevens van belang voor de algehele staat van het filter. Dit geldt ook voor het rijgedrag. Een auto die altijd op bedrijfstemperatuur rijdt heeft voldoende tijd om de regeneratie te doorlopen en af te ronden. Daarnaast hebben auto’s die veel snelweg kilometers hebben gereden minder last van een verstop roetfilter. Een warme motor stoot immers minder uit dan een koude motor.

    Een roetfilter bestaat uit kleine kanalen welke het roet filteren.

    Deze roetfilter is volledig dichtgeslibd. Hierdoor verliest het de werking. Het rijden met een verstopte roetfilter is schadelijk voor de motor.

    Roetfilter verwijderen. Hoe gaat dat in z’n werk?

    Chiptuningstore heeft voor alle merken auto’s en bedrijfsauto’s software waarmee we het roetfilter/DPF kunnen uitschakelen. Naast de aanpassing in de software moet het roetfilter fysiek worden verwijderd. Hierbij halen we uitsluitend de inhoud eruit en laten de originele behuizing zitten. Het is belangrijk dat beide werkzaamheden worden uitgevoerd.

    De voordelen van het roetfilter verwijderen of uitschakelen

    • Geen stortingen omtrent de DPF
    • Geen regeneratie
    • Geen stijgend oliepeil door regeneratie
    • Minder slijtage van vitale delen van de motor, zoals turbo
    • Lager brandstofverbruik door het uitschakelen van het regeneratieproces
    Heeft u een roetfilter storing en wilt u dit laten verhelpen?

    Rij niet te lang door en voorkom motorschade door een verstopt roetfilter. Neem contact op met één van onze specialisten en maak een afspraak. Roetfilter diagnose in bij ons kosteloos en u kunt direct terecht.

    Direct contact

    100%

    Gratis en vrijblijvend.
    Je zit nergens aan vast

    15 jaar ervaring

    in softwaremodificaties en diagnose
    en dat merk je!

    99%

    van onze klanten beveelt ons aan!
    Bekijk de klantervaringen